onsdag 29 september 2010

Hej hej!

Här på bloggen händer det ju inte särskilt mycket men det gör det i Hemse ska jag säga! I början av kursen så tyckte jag att det gick lite långsamt och att vi hade lite för mycket fritid att fylla men nu börjar det äntligen hända grejer.
Den här veckan har vi "fått körkort" på att fritt använda både studion och mörkrummet, så nu är kan vi t ex fota analogt och göra allt från fototillfället till att framkalla negativet och sedan förstora en bild. Sjukt kul med analogt arbete eftersom det verkligen blir mer av ett hantverk än att trycka på knappar i datorn som man ändå alltid kan trycka tillbaka om det inte blev bra.

Studion är också ett väldigt trevligt kapitel, där finns en massa blixtar, reflektorer, softboxar, skärmar och annat godis man kan leka med hur mycket somhelst. Det är klurigare än man kan tro att få ljuset med skuggor etc precis som man tänkt sig och allra svårast är det oftast att få bakgrunden som man vill dvs vit om den ska vara vit, grå om den ska vara grå etc. På måndag har vi redovisning på en studiouppgift som går ut på att hitta en bild med fint ljus och sedan försöka kopiera ljuset och bilden så mycket som möjligt. Ikväll har jag därför haft ett litet photoshoot med en tjej från musikklassen som fick agera modell.

Antar att jag snart kommer få någon kommentar i stil med bilder annelie, vi vill se mer bilder.... Men tji blev det för tillfället eftersom jag är PC-ägare och vi jobbar i MAC på dagarna och min hårddisk för tillfället är MAC-konfigurerad så går det inte att plocka dem emellan. Får bli om jag någon dag slänger in oredigerade bilder direkt här på bloggen. En MAC står väääldigt högt upp på önskelistan just nu, kanske kanske till nästa termin med hjälp av lite CSN-lån och studentrabatt...

Fritiden går förresten att fylla med en massa roliga saker här på skolan, i Hemse och runt ön. Det händer nästan alltid något allt ifrån filmkvällar i allrummet, kollektivt te-drickande, förfest med rödvin och sedan utgång på Hemse matsal, sportaktiviteter etc. Igårkväll hann jag både med att vara i studion och pillra lite, spela innebandy (vilket inte gjorts sedan gymnasiet och övningen medförde viss ömhet i bakdelen idag), se Titanic med ett gäng musiker samt sedan gå och lägga mig och somna till ett pågående 25-årskalas i rummet ovanför mitt. På lördag blir det en sväng till Visby för att kolla in vad http://www.visbydagen.se/ har att erbjuda, ska tydligen vara en massa aktiviteter och vår snälla skola har ordnat en buss hem kl 01.00 på natten för oss internatelever, det kan man kalla service!

Vi hörs på bloggen när tillfälle ges!
(Om inte annat så via facebook...)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar