lördag 4 september 2010

En vecka senare.

Här kommer en liten resumé av första veckan som gått. Tyvärr har jag liksom väldigt många andra i klassen drabbats av Hemseförkylning med halsont, feber och nästäppa som följd. Någon dag kände jag mig riktigt feberhängig men ville inte missa något så här i början på kursen då det varit en händelserik vecka så det fick bli Ipren för att hålla febern i schack och nu mår jag bättre.

Skolmässigt så har det varit väldigt mycket information från diverse personal på skolan om hur saker funkar, vad det innebär att plugga på folkhögskola, alkoholförbud på skolans område bla bla bla... De pratar många gånger till oss som om vi vore 15 år och det känns lite ovant med alla pekpinnar. MEN däremot våra fotolärare verkar helt fantastiskt bra och har en mycket skönare och mer sund inställning och behandlar oss som vuxna människor. Vi har även fått några lektioner t ex har vi börjat använda Lightroom i Mac'arna och det har lett till viss stress då jag både är novis på programmet och som Mac-användare men det är fler som är på samma nivå så det känns helt ok, vi får ju även använda salarna utanför skoltid så det är bara att gå ner och testa sig fram på egen hand. Nästan en hel dag den här veckan berättade vår lärare Catharina Grip-Höök om sitt fotande, hur det började, vilken väg hon gått och visade bilder från nu och då. En väldigt utelämnande lektion där hon gav så mycket av sig själv, magiskt! Jag känner mig så himla lyckligt lottad att få gå en sådan här utbildning med så kompetenta och engagerade lärare!

Känns som det finns så mycket att berätta från veckan som gått, får försöka fatta mig hyfsat kort... Vi har också fått vår första fotouppgift som heter 3 porträtt där vi ska fota en lärare, en elev från annan klass och en personal från skolan. Jag besämde mig att satsa på ett avslappnat porträtt av rektorn så jag gick och frågade vad han har för hobbies och svaret blev murning och att snickra på huset. Bad honom ta med lite rekvisita till dagen efter och sedan hade vi ett litet photoshoot. Bilderna togs i skolans källare, rektorn iklädd fristadsbyxor och verktygsbälte (finns även ett par bilder med borrmaskin) och resultatet ser ut som något som skulle kunna varit med i en sån där brandmanna- eller gubbkalender. Ska bli väldigt spännande att få kritik för bilderna på tisdag. Andra händelser i veckan har bl a varit att prova på ett yoga och ett qi-ball pass i gympasalen, väldigt avslappnande.

Igårkväll gjorde vi Hemse by night dvs vi var några som först gick hem till en kille som går andra året på fotolinjen och bor här i Hemse och hängde lite där och sedan gick vi vidare till Hemse Matsal som är baren i byn. Vi var väldigt många från skolan som hamnade där och det fanns även några locals. Jag och en tjej till pratade lite med de unga lokala killarna som visade sig vara väldigt sympatiska, de var hemskt förvånade att vi hamnat just i Hemse "nu när vi flyttat hemifrån" och den formuleringen fick mig att be dem gissa vår ålder. Resultatet av gissningarna blev min kursare Elin som är 28 år fick en uppskattad ålder på 23 år och jag fick, hör o häpna, ett avdrag på hela 10 år! Det visade sig dessutom att en av killarna jobbade på Systembolaget och vi fick ett hot om att alltid visa leg där eftersom vi ser så unga ut... Ett par av killarna var riktigt roliga så vi fick bl a en liten lektion i Gotländskt uttal, fick veta att bor man i Hemse är man stadsbo men utsocknes från typ Rone är bönder... och det hela avslutades med ett erbjudande om att följa med upp till Visby för fortsatt festande. Förslaget avböjdes.

På dagens schema står en loppisrunda med Boris och fyra kursare, turen kommer gå upp till Visby där vi kanske stannar till en sväng för lite diverse inköp och sedan är det tänkt att vi ska åka via Roma och fika hos en klasskamrat som bor där i ett torp. I eftermiddag ska jag fota en elev till porträttuppgiften och har valt en 19-årig gitarrspelande kille med norrländsk dialekt och lite retrolook, ska bli kul.
Långt inlägg blev det och inga bilder än. Det går liksom inte att slänga ut bilder Raw-format på bloggen och just nu vågar jag inte trixa runt med risk att klanta till något med bilderna.

Trevlig lördag på er!

PS. Ett bevis för att Gotlänningarna faktiskt är vänligt inställda till fastlänningar fick jag när jag parkerat Boris vid vägkanten för fota solrosor på ett fält så stannade en bil och frågade och det var fel på bilen eller slut på bensin... Känns som att det nog skulle passerat många bilar i Stockholms län innan någon stannat. DS.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar